koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Meten en maten Oppervlakte en omtrek 2:
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 


Oppervlakte en omtrek 2

   meten
   verhoudingen
   verbanden

symmetrieoefeningen
symmetrie vormen

literatuur
Literatuur

rib
Maat en vorm    

rib
Meetkunde 

rib
Klok en tijd

rib
Geld


• We laten de kinderen ontdekken hoe je de oppervlakte uit kunt rekenen.
Laat kinderen vierkante en rechthoekige vormen op papier tekenen . Nadat ze het aantal ruitjes als oppervlakte getekend hebben vragen we ze naar een manier waarop we dat sneller te weten kunnen komen.

• Hoe zou je de oppervlakte kunnen berekenen van een vorm die niet rechthoekig of vierkant is? We maken hier de eerste stap Klik hier voor een voorbeeld knop

• In allerlei situaties kunnen oppervlaktes berekend worden waarbij deze niet zonder meer gevonden kan worden door lengte en breedte met elkaar te vermenigvuldigen.

• In de zesde klas werken we toe naar het letterrekenen. Oppervlakte is lengte maal breedte, O=L X B .

• Hoe berekenen we de oppervlakte van: Gelijkbenige driehoek, een ongelijkbenige driehoek, een trapezium. We laten de kinderen vanuit hun eigen instap ontdekken: Vanuit het plakken en knippen of wellicht vanuit inzicht. Klik hier voor een voorbeeld knop

• Klas 6 • Schatten van oppervlakten van bijvoorbeeld plattegronden. Hoe benader je de oppervlakte? Welke maateenheid gebruik je? Welke strategie zet je daarbij in?

• Het berekenen van oppervlakte van plattegronden in combinatie met schaal